A Békés Iskolák (BI) program keretében, július utolsó hetében tartották meg a Békés Tábor ötnapos felkészítő tréningsorozatát a Zuglói Közbiztonsági non-profit Kft. (ZKNP) szervezésében, a cég Laky Adolf utcai székházában.
A zuglói tanintézményekben dolgozó, oktatással, neveléssel foglalkozó szakemberek mellett ebben az esztendőben is szép számmal érkeztek pedagógusok, iskolapszichológusok, szociális munkások más fővárosi kerületekből és vidékről: Pécsről, Keszthelyről, Debrecenből, Vecsésről, Gávavencsellőről, hogy a tréningeken elsajátítsák a BI alapjait, vagy bővítsék, elmélyítsék már meglévő ismereteiket, és megosszák gyakorlati tapasztalataikat a programról kollégáikkal. A napirenden a BI általános bemutatása, a resztoratív szemlélet, módszerek, konfliktuskezelés felvázolása, a békés, biztonságos közösség kialakításának módszerei, a mentalizáció, a bántalmazás felismerése, megelőzése és a krízishelyzetek kezelésének témaköre szerepelt. Részt vett a felkészítő tábor szervezésében és előadást tartott az eseményen Sándor Éva, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XIV. Kerületi Tagintézmény pszichológusa.
Az kortárs bántalmazás terjedésének megelőzése, illetve a már áldozattá váló diákok megsegítése érdekében fontosnak tartjuk, hogy ne legyenek tabutémák a bullying témakörében – mondta Adler Katalin, a ZKNP prevenciós koordinátora, a rendezvény szervezője. Azt javasoljuk a pedagógusoknak, hogy bátran tárják fel bármilyen, a többségtől eltérő tulajdonságokat mutató diák és annak közössége kapcsolatában kialakult esetleges konfliktusokat vagy bántalmazásokat. Adjanak a téma kapcsán minél több hiteles információt, segítsék elő a diákok érzelmi intelligenciájának, együttérző képességének fejlesztését, akár a társszakmák bevonásával is. Mindezek elérése csakis nyílt, őszinte beszélgetéseken keresztül lehetséges, olyan oltalmazó légkörben, amelyben a bántalmazott segítséget mer kérni a felnőttektől és kortársaitól. A Békés Tábor legfőbb célja éppen az, hogy a szakembereket felkészítsék a BI szemléletének elmélyült ismeretére és gyakorlati eszköztárának magabiztos használatára, hogy így elejét tudják venni a gyerekek közötti bántalmazásnak.
Adler Katalin kidolgozta és a tréning során bemutatta a Word Café módszertan használatának lehetőségeit iskolai környezetben. A ZKNP szervezte közéleti fórumokon már többször eredményesen működtették ezt a kreatív közösségi kommunikációs technikát, az ügyek többoldalú, demokratikus megvitatását. A prevenciós koordinátor szerint a Word Café jól illeszkedik a BI programjába, a diákok egymás közötti és a tantestületen belüli párbeszéde során egyaránt alkalmazható.