Továbbképzést és csapatépítő tréninget tartottak október 3-án a Zuglóban dolgozó parkolási ellenőröknek. Az előadók az aktuális jogszabályok részletes ismertetésen túl a meggyőző, ügyfélbarát eljárás fontosságát hangsúlyozták.
A kora őszi jó időnek köszönhetően a Laky Adolf utcai Zuglói Rendészeti Központ udvarán a járványügyi előírások betartásával lezajlott összejövetelen Kovács-Csincsák László, a parkolásüzemeltetést irányító, ellenőrző és koordináló Zuglói Közbiztonsági non-profit Kft. (ZKNP) ügyvezetője elmondta: a XIV. kerületben folyamatosan növekszik a díjfizetős zónába bevont területek mérete. A bővítés egyre többeket érint, a parkoltatási tennivalók az új zónák közlekedési, forgalmi jellegének különbözőségéből adódóan összetettebbé váltak. Mivel a parkolóőröknek az utcai terepen naprakészen kell ismerniük a várakozási és az ehhez kapcsolódó jogszabályokat, folyamatos felkészítésük, továbbképzésük elengedhetetlenül szükséges a színvonalas gyakorlati munkához. Tevékenységük nyomán az autósok felvilágosítást kaphatnak jogaikról és kötelezettségeikről, magatartásuk várható következményeiről – hangsúlyozta az ügyvezető.
Kardos Pál, a közterület-felügyeleti feladatokat ellátó Zuglói Önkormányzati Rendészet (ZÖR) igazgatója szerint a két szervezet – a ZÖR és a ZKNP – között kialakult együttműködésből következően az állampolgárok érzékelhetik az egységes, összehangolt fellépést, amely növelheti az önkéntes jogkövetési hajlandóságot, illetve csökkentheti a visszaélési kísérletek és az abból keletkező jogviták számát.
A XIV. kerületi önkormányzat, a ZKNP és a ZÖR közös célja, hogy Zuglóban rend legyen, és parkoláskor senki se bújhasson ki az őt jogszerűen terhelő díjfizetési kötelezettség alól – közölte előadásában dr. Komlódi Gábor, a ZKNP ügyvédje. A helyi városvezetés megszilárdult álláspontja az, hogy aki gépjárművel behajt a fizetős zónába, annak a várakozásért – mivel használja a közterületet – fizetnie kell a jogszabályoknak megfelelő mértékben és módon. Az ügyvéd elfogadhatatlannak nevezte, ha valaki a saját jogsértésére hivatkozva próbálja meg elkerülni a parkolási díj kiegyenlítését. Ilyen eset például, amikor azt állítja az ügyfél, hogy ő tulajdonképpen nem is kijelölt parkolási területen várakozott, hanem buszmegállóban, kocsibejáróban. Az ilyen rosszhiszemű magatartásnak és az abból kibontakozó elfajult helyszíni, utcai konfliktusoknak veszi majd elejét a hamarosan megalakuló, gépjárművel mozgó, gyors reagálású egység, amelynek parkolóellenőr, közterület-felügyelő és rendőr tagja is lesz. Az azonnali beavatkozó csoportból aztán ki-ki a maga hatáskörének, jogállásának megfelelően fog eljárni, intézkedni a többiek együttműködésével, segítségével.
Dr. Füle Ferenc, a ZÖR jogtanácsosa arra a különbségre hívta fel a hallgatóság figyelmét, ami a közterület-felügyelő és a parkolásellenőr jogi helyzete között mutatkozik. Az előbbi hatósági jogkörénél fogva bírságot szabhat ki közterületi jogsértést vagy a KRESZ normáinak mellőzését észlelve, az utóbbi pótdíjat állapíthat meg a polgári jog alapján. A két szakterület munkatársainak egymásrautaltsága a parkolási rend kialakításában nyilvánvaló – emelte ki a jogtanácsos.
Pregun Róbert, a ZKNP parkolásellenőr csoportjának vezetője eredményesnek nevezte az újonnan bevezetett, továbbképzéssel, oktatással egybekötött csapatépítő tréninget, amelyet kéthavi rendszerességgel folytatni fognak. Bejelentette, hogy az ellenőrök a közeljövőben új formaruhát kapnak és testkamerával is felszerelik őket.
A gyakran előforduló utcai esetek részletes ismertetésével, elemzésével mutatta be Bánki István, a ZKNP Parkolási Ügyfélszolgálat vezetője, hogy milyen kiemelkedő szerepe van az ellenőri munkában a pontosságnak, a vonatkozó jogszabályok átfogó ismeretének. Az eljárásokat jogszerűen lezáró, megalapozott, hatékony döntéseket csak a megfelelően előkészített ellenőri dokumentációval alátámasztva lehet meghozni – nyomatékosította mondanivalóját Bánki István.
Tomis Károly, a BRFK XIV. kerületi Rendőrkapitányság rendőr főtörzszászlósa arról beszélt, hogy bár az ellenőrök gyakran kerülnek vitahelyzetbe, higgadtsággal, az ügyfél szakszerű felvilágosításával megelőzhetik a helyzet elmérgesedését. Ha mégsem, akkor számíthatnak a rendőrség segítségére, közbeavatkozására.
Kormos Kata, a XIV. kerületi önkormányzat szóvivője rámutatott: az egybegyűltek feladatvégzésükkor Zuglót, az ügyfélbarát helyhatóságot képviselik, jelenítik meg az emberek előtt, és ez nagy felelősséget jelent számukra, de egyúttal önbecsülést, magabiztosságot is adhat nekik. Mindezek tudatában kell eljárniuk még a legkiélezettebb szituációkban is, partnerként tekintve az autósokra – fogalmazott a szóvivő.
A rendezvény elején a résztvevőket zsíroskenyér, aprósütemény, kávé és üdítő várta, a továbbképzés befejeztével pedig bográcsban főtt pörkölt elfogyasztása mellett beszélhették át a hallottakat.