A járványügyi helyzet következtében nagymértékben megnövekedett az egyébként is népszerű online vásárlások, kártyás fizetések száma. Alapjában véve ez a vásárlási és fizetési forma biztonságosnak mondható, azonban, mint minden pénzmozgás során, ezeknél a folyamatoknál is körültekintően kell eljárnunk az esetleges bűncselekmények, átverések elkerülése érdekében. Az alábbiakban pár tanáccsal kívánjuk segíteni, hogy vásárlásuk megbízhatóbb legyen.
1. Adathalászat elleni védekezés:
Használjunk naprakész tűzfalat, vírusirtót a számítógépen. Ne adjuk meg belépő- és jelszóadatainkat semmilyen adategyeztető, adatmódosító internetes megkeresésre. Ezek az üzenetek sokszor megszólalásig hasonlítanak valós cégek megkeresési formáira.
2. Vásárolt termékek kiválasztása:
- A termék kiválasztásánál vegyük figyelembe a „nem minden arany, ami fénylik” közmondás hasznos mondanivalóját. A vásárolni kívánt termék árát több weblapon ellenőrizzük. A kimagaslóan alacsony áresés gyanúra adhat okot.
- Kiválasztásnál fontos az esetleges garanciaigény érvényesítése. Fontoljuk meg vásárlásunkat olyan helyről, amely nem gyári garanciával árulja a termékeit.
- Fontos a kisbetűs részek elolvasása, nehogy véletlenül ne tulajdonjogot, hanem bérleti jogot vásároljunk.
- Közösségi média használatakor talált felugró – többnyire csak idegen nyelven olvasható – reklámokat először figyelmesen tanulmányozzuk át, hogy kiderüljön, pontosan mit is rendelhetünk. Előfordulhat, hogy egy „lebutított” terméket vásárolunk.
- Vásárolt termék házhozszállításánál válasszanak nyomkövető szolgáltatást.
- Fontos az elállás lehetősége: A jogszabály szerint online vásárlás esetén 14 napos elálláshoz van joga (kivétel a helyszínen történő átvétel esetén). Ha a cég ezt nem biztosítja, gyanakodjunk.
3. Üzlet kiválasztása:
- Lehetőleg ismert, jó nevű, hosszú ideje működő webshopból vásároljunk.
- Csak külföldi székhellyel, telephellyel rendelkező cég, amely nem biztosít magyarországi átvevőhelyet, kockázatos lehet.
- Elgondolkodtató (gazdasági megbízhatóság szempontjából) lehet olyan üzlet választása, ahol csak készpénzes fizetéssel rendezhetjük a vételárat.
- Megbízhatóság ellenőrzésére iránymutató lehet a vásárlói vélemények elolvasása (minél több van, annál hitelesebb). Kerüljük azokat a webshopokat, akik ilyen platformmal nem rendelkeznek.
- Hasznos lehet, ha utánanézünk az árusító cégnek a Google keresőben, és végigolvassuk a vele kapcsolatos információkat.
4. Fizetés:
- Legbiztonságosabb, ha a megrendelt árut lakhelyünk közelében vesszük át személyesen, illetve ha a vételárat a helyszínen rendezzük bankkártyával vagy készpénzzel.
- Megbízhatóságot biztosít az utánvétellel történő vásárlás, azonban ezt választva fontos, hogy a csomag kézbesítésekor is figyelmesen járjunk el, ne vegyünk át sérült vagy bontott csomagolású terméket. Ha tehetjük, a helyszínen ellenőrizzük a lezárt doboz kinyitásával, hogy a megrendelt terméket kaptuk és az sértetlen állapotban van.
- Bankunktól igényeljünk interneten keresztül elektromos virtuális kártyát, és fizessünk arról. Erre a kártyára csak akkora összeget tegyünk át a főkártyánkról, amely a vásárláshoz szükséges.
- Válasszunk olyan webáruházat, ahol megbízható fizetési módokat választhatunk (pl.: Paypal, Simple)
5. Mit tehetünk, ha mégsem kapjuk meg a megrendelt árut:
- Helyszíni vagy utánvéttel történő vásárlás esetén a pénzünk megmarad, csak az erre szánt idő a veszteségünk.
- Ha a vásárolt áru – a megadott határidőn belül – nem érkezik meg, vegyük fel a kapcsolatot az eladóval, és érdeklődjünk a késés okáról. Ha az eladó elfogadható indokot ad, akkor azt kérjük, hogy írásba közölje velünk elektronikus úton.
- Ha az összeget előre kifizettük bankkártyával, és – határidőn belül – nem érkezett meg az áru, azonnal vegyük fel a kapcsolatot az eladóval. Ha nem járunk sikerrel, pl. nem elérhető, elutasító, csődbe ment, azonnal forduljunk a bankunkhoz és kezdeményezzünk chargeback eljárást a pénz visszatérítéséhez (https://bank360.hu/blog/mi-az-a-chargeback-es-visszakerhetem-e-ezzel-a-befizetett-nyaralas-arat). A banki eljárást segíti, ha mellékeljük az eladóval folytatott levélváltást is.
A fent felsoroltak sikertelensége esetén javasoljuk, hogy tegyen feljelentést a lakhelyén található rendőrkapitányságon, valamint csatolja panaszához a meglévő dokumentációt. Bejelentését természetesen elektronikus úton is megteheti.