Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Társadalomtudományi Karán tartott online előadást a Békés Iskolák (BI) programról Adler Katalin, a Zuglói Közbiztonsági non-profit Kft. (ZKNP) prevenciós koordinátora november közepén.
A XIV. kerületi szakember Sík Dorottya egyetemi adjunktus „A bántalmazás kontextusai” című kurzusának keretében ismertette a szociális munka szak harmadik évfolyamos hallgatóival, valamint a téma iránt érdeklődő diákokkal a BI eszmerendszerét és gyakorlati megvalósításának módozatait. Korábban az ELTE-n a pszichológiát, pedagógiát tanulóknak és a Károli Gáspár Református Egyetemen is tartott órákat a BI programjáról.
– Az iskolai bántalmazás megelőzését és kezelését célzó BI módszereit hazánkban elsőként zuglói tanintézetekben ültették át a gyakorlatba, és a ZKNP azóta is kiemelt feladatának tekinti a program iránt érdeklődő szakemberek oktatását, felkészítését, a projekt kivitelezését, szemléletmódjának elterjesztését. Ennek eredményeként Zuglóban egyre több oktatási intézmény csatlakozik a programhoz. Szakmai berkekben ennek természetesen híre ment, sokan kíváncsiak a tapasztalatainkra – mondta Adler Katalin.
Az egyetemi hallgatóság közül különösen azok, akik gyakorlati idejüket már szociális vagy nevelési/oktatási intézményekben töltik, elsősorban a XIV. kerületben működő BI program végrehajtásának részleteiről érdeklődtek Adler Katalintól. Miként lehet elhatárolni a nézetkülönbségből adódó konfliktust a szándékos bántalmazástól? Milyen jelekből veszi észre a tanár, ha valamelyik gyerekre „rászálltak” a többiek? De nemcsak kérdéseket tettek fel az előadónak, hanem – lévén fiatalok – beszámoltak korábbi kedvezőtlen iskolai élményeikről is. Mint elmondták, bántalmazottként többször átélték, hogy magukra maradtak a problémával: sem a tanáraiktól, sem a szüleiktől nem kaptak megfelelő segítséget. Az utóbbiak nem voltak tájékozottak a tennivalókban, a pedagógusok pedig igyekeztek elhárítani maguktól panaszaikat, kisebbíteni az ügy jelentőségét.
– A BI célja, hogy a szemléletváltozást alakítson ki az iskolai élet minden szereplőjében. A bántalmazás megelőzése, felszámolása, majd a helyzet megnyugtató rendezése azonban olyan komplex ismereteket kíván meg, amelyeket előbb a gyakorlatban tevékenykedő szakembereknek is meg kell tanulniuk. A felsőoktatás tanrendjében jelenleg sajnos kevés hely jut az iskolai erőszak témakörének. Látva azonban az egyetemisták érdeklődését, bízom benne, hogy a program egyre elfogadottabb lesz, és érdeméhez méltó szerepet kap az egyetemi képzésben – emelte ki Adler Katalin.