A kreatív, alkotó szellemű iskolák témaköréről tartottak könyvbemutatóval egybekötött előadást és vitát a ZKNP által szervezett Zuglói Pedagógus Műhely január 23-ai rendezvényén a Zuglói Ifjúsági Centrumban.
Négy évvel ezelőtt indította el a Zuglói Pedagógus Műhely elnevezésű rendezvénysorozatot a XIV. kerületi tanárok, oktatók, nevelők részére a Zuglói Közbiztonsági non-profit Kft. (ZKNP). A havonként megtartott előadásokon, bemutatókon, vitákon eddig több mint 350 zuglói pedagógus vett részt – közölte a jelenlévőkkel bevezetőjében Adler Katalin, a ZKNP prevenciós koordinátora. A szervezők célja a kezdeményezéssel a jól hasznosítható módszerek, szemléletek, eszközök bemutatása révén olyan témák feldolgozása, amely a gyakorlatban segítik a békés, biztonságos és elfogadó iskolai, óvodai légkör kialakítását, továbbá a pedagógusoknak lehetőségük legyen a szakmai megújulásukat elősegítő tapasztalatcserékre.
A január 23-ai program előadója Tűrk Rita pedagógus, könyvszerkesztő volt, aki Ken Robinson angol- amerikai szerző Kreatív iskolák – Az oktatás alulról szerveződő forradalmi átalakítása című munkáját ismertette. A Tűrk Rita szerkesztette, a HVG Könyvek sorozatában tavaly hazánkban is napvilágot látott írás, eredeti angol nyelvű internetes és nyomtatott megjelenését követően hatalmas érdeklődést váltott ki nemcsak a szakmai, oktatási, tudományos körökben, hanem a szülők és a diákok között is.
Ken Robinson, a kreativitás és az oktatási innováció nemzetközi hírű és elismert szakértője szerint a 21. századi követelményekre a nevelési intézmények csak akkor tudják felkészíteni a fiatalokat, ha eloszlatják azt a tévhitet, hogy kizárólag a különleges képességű emberekben, mint például a művészekben, fedezhető fel jelentős alkotóerő. A szerző kutatásai eredményeként arra a következtetésre jutott, hogy éppen az uniformizált, iparszerűen működő iskolákban, a helytelen oktatás miatt alakul ki a gyerekekben az az önkép, hogy ők nem kreatívak. A jelenlegi oktatási rendszerek a reformokkal az egyre nagyobb mennyiségű tudás, ismeret megszerzésére ösztökélik a tanulókat, akiket azonban később, a munkahelyükön nem tudnak megfelelően foglalkoztatni, mert nem fejlődött ki bennük a másokkal való együttműködés, az önálló döntés, a gyors helyzetfelismerés, az állandó változásokhoz való alkalmazkodás, a folyamatos tanulás, a kockázatvállalás, a rutintól való elmozdulás képessége. Tűrk Rita maga sem hagyott kétséget afelől, hogy osztja Ken Robinsonnak azt a nézetét, miszerint elsősorban a gyerekeket kell aktívvá tenni az iskolákban, és minden fiatalnak meg kell adni a lehetőséget arra, hogy egyéniségének kiteljesedése, megőrzése mellett készülhessen fel a 21. század kihívásaira.
Az előadás után a résztvevők saját szakmai tapasztalatuk alapján különbözőképpen értékelték az elhangzottakat. Többen egyetértettek azonban abban, hogy a hazai intézményekben, az oktatói létszámhiány, a helyenkénti anyagi szűkösség és az elégtelen felszereltség ellenére, még maradt némi mozgásterük a pedagógusoknak – ha rendkívül elszántak és kitartóak – a kreatív iskola eszményének megvalósításához.